Havran čierny alebo havran poľný (corvus frugilegus), ľudovo »havran«, je spevavec z čeľade „krkavcovitých“. Je rozšírený v celej PaleArktíde, v Európe nehniezdi len na úplnom juhu Balkánskeho, Apeninského a Pyrenejského polostrova. Za posledných 50 rokov hniezdna populácia v Európe silno poklesla približne na 12 miliónov párov a 80 % z nich je v Rusku. V Európe je známych 5 oblastí zimovania, hniezdne populácie zo Slovenska využívajú dve z nich. Podľa »Medzinárodnej únie na ochranu prírody a prírodných zdrojov« havran čierny patrí medzi najmenej ohrozené druhy, trend celkovej populácie je klesajúci, usudzuje sa tak na základe toho, že klesá populácia v Ázii. V Európe síce došlo k miernemu vzostupu stavov v rokoch 1980 – 2013, ale prieskumy pre »červený zoznam« hovoria, že populácia klesá rýchlosťou 25 % za obdobie troch generácií (21.9 rokov). A vraj „Havran“ je jeden z najmúdrejších zvierat.
Keď príde na inteligenciu, tieto vtáky sa nachádzajú inteligenčne niekde medzí šimpanzmi a delfínmi. Pri jednom logickom teste dostal havran viac jedla vtedy, keď potiahol reťaz a prichytil ju pazúrom. Mnohé havrany to pochopili na 1.krát, iné do pol minúty. Vo voľnej prírode havrany zhadzujú na ľudí kamene, keď sa až príliš blízko priblížia k ich hniezdam, dokážu skúseným rybárom ukradnúť ryby a dokážu hrať mŕtvych, pokiaľ chcú od potravy odlákať ostatné zvieratá. Ak havran vidí, že ho pozoruje iný havran počas toho, ako schováva svoju potravu, tvári sa, že ju „akože“ skrýva, no odnesie ju na iné miesto. Funguje to však len niekedy, pretože havrany sú príliš šikovné a dokážu odhaliť aj tento ťah.
__ Havrany v zajatí sa dokážu naučiť rozprávať lepšie ako papagáje. Dokážu napodobňovať ľudskú reč, aj iné zvuky, nap. autá, splachovanie toalety, aj zvuky iných zvierat. Havrany napodobňujú vlky alebo líšky, aby ich prilákali na lov menších zvierat, kde je havran bezmocný. Keď sa však vlk či líška nažerú, on dostane zvyšky. Je to =šikuľko=.
__ Európania vidia havrany ako niečo =zlé=. Mnoho európskych kultúr považuje havrany za zlo. Vo Francúzsku ľudia verili, že havrany sú duše zlých kňazov, zatiaľ čo vrany boli zlé mníšky. V Nemecku boli havrany považované za stelesnenie „zatratených duší“ a niekedy aj samotného Satana. Vo Švédsku, keď ľudia počuli škriekať havrana v noci, považovali to za krik duší zavraždených ľudí, ktoré nemali poriadny kresťanský pohreb (?!). V Dánsku ľudia verili, že nočné havrany boli duchovia, na ktorých sa radšej netreba pozerať, pretože môžu mať v krídle dieru, cez ktorú, keď sa pozriete, premeníte sa sami na havrana.
__ Havrany sa vyskytujú v mnohých mýtických príbehoch. Kultúry od tibetských až po grécke videli havrana ako posla (pseudo)bohov. Keltská bohyňa vojny mala často podobu havrana počas bitiek. Boh Odin mal dvoch havranov, Hugina (myslenie) a Munina (pamäť), ktorí leteli po celom svete a každý deň sa vracali, aby mu nahlásili, čo videli. Číňania prikladali havranom vinu za zlé počasie a ich výskyt v lesoch varoval pred tým, že tadiaľ išli (pseudo)bohovia. Niektoré indiánske kmene uctievali havranov ako božstvo samotné…
+
__ Ale poďme k jadru problému – autor z denníka „Postoj“ M. Hanus napísal veľmi zvláštny nevšedný netypický bizarný divný podivný podivuhodný čudný nepochopiteľný nevysvetliteľný čudácky článok „Sloboda slova“ ((Už zrušme tú protiextrémistickú novelu))
__ Mňa okamžite zarazilo jeho prvotné vyjadrenie: „Prípad »nespravodlivo« stíhaného Michala Havrana ukazuje, kam nás zaviedla jedna progresívna obsesia (nutkavá, vtieravá myšlienka, chorobne utkvelá predstava; posadnutosť).“
__ Čože?
__ Kto čítal od samozvaného „akože“teológa ((na pojem teológ: by človek musel žiť ako teológ, musel by rozmýšľať ako teológ, musel by rozprávať ako teológ, musel by konať ako teológ – nestačí mať iba papier „Doštudoval som teologickú fakultu tam a tam a dali mi papier, že si tak môžem pokojne vravieť sám o sebe!“)) Michala Havrana jeho „SLÁVNY“ článok „Pošlite Kuffu do cirkusu“ – on dnes hovorí, že tento článok bol pamflet. Prečo uráža pojem pamflet? Bol to prachsprostý KYD na kresťansko-katolíckeho kňaza a okrem toho hanobil kresťanstvo katolicizmus, lebo on je pokrokový protestantský „akože“teológ – on si to môže dovoliť, lebo on bude všetkým hovoriť, že „ALE VEĎ ide o PAMFLET“ – nie! Chcel si pourážať, navyše Ti zaplatili, tak si napísal a zinkasoval si =prašule= a finito. Čo je na tom také komplikované?
__ Pán novinár Martin Hanus ako Tvoj kolega a chápajúci novinára – napísal článok „Sloboda slova“ ako keby netušil, že samotný pojem SLOBODA má svoju sestru, o ktorej nikto nehovorí, nechce hovoriť a nikto sa tým ani netrápi – tou sestrou je ZODPOVEDNOSŤ.
__ Prečo zrazu Havran odmieta odvrátenú stránku slobody? Veď on vedel, že čo robí, on nie je primitív, on nie je nedoštudovaný =amatér=.
__ Pán Hanus vystihol, že šťavnato a vulgárne urážal nielen kňaza Mariána Kuffu, ale aj katolíckych veriacich a symboly. Keď „antikatolícky text“ odsúdila Digitálno-tlačová rada so slovami, že takýto typ nenávistných prejavov je nebezpečný a potláča kultivovanú diskusiu, splnila tým ako samoregulačný orgán svoju misiu. Tým sa mala celá kauza aj ukončiť. Lenže to bol začiatok.
__ Advokát Ján Čarnogurský mladší podal na novinára (nie na teológa, lebo tým by musel najprv byť ako sa to od teológa očakáva) Michala Havrana (Denník SME) trestné oznámenie, ktorým sa musel zaoberať špeciálny vyšetrovací útvar NAKA. Po dlhých mesiacoch skúmania vo februári obvinila NAKA autora vulgárneho článku z prečinu hanobenia národa, rasy a presvedčenia, ako aj z prečinu ohovárania, pričom na zdôvodnenie využila aj argumenty spomínanej rady. A najnovšie si NAKA od publicistu vyžiadala záznam jeho relácie v RTVS, v ktorej sa diskutovalo o minulosti Židov na Slovensku.
__ Novinár Michal Havran (samozvane „akože“teológ), ktorý si v poslednom období zvykol na pravidelné výsluchy na NAKA, to, pochopiteľne, hneď zverejnil na svojom FaceBooku, jeho fanúšikovia reagovali s rovnako pochopiteľným zhrozením (asi v tom štýle – „Čo! Už nebudeme môcť slobodne urážať kresťanov katolíkov?! A to prečo?!“). Havrana stíhanie NAKA nezastrašilo, ale vyburcovalo – v posledných dňoch píše texty o novodobej klérofašistickej teokracii a poskytuje rozhovory nemenej pobúreným liberálnym médiám.
__ WIKI*pédia: Michal Havran ml. je slovenský publicista a zakladateľ a šéfredaktor ľavicového portálu „jetotak.sk“. Vyštudoval protestantskú teológiu na Univerzite Marca Blocha v Štrasburgu, kde žil 11 rokov. Doktorandom bol na École pratique des hautes études v Paríži; štúdium nedokončil… ((Prečo ASI? Že by pre to, že je iba „akože“teológom? Asi nepočul, že Pán Boh nenávidí pretvárku, lož a faloš? A ako môže teológ nevedieť o takejto zdanlivej božskej drobnosti? Pán novinár nevie, čo je to pretvárka, čo je to klamstvo-lož? On nevie, čo je to faloš? A nie je pamflet ako pojem založený na falošnosti? Nie?))
__ Michal Havran v denníku N: „Kuffa nám nadáva, a keď sa ohradíme, stíhajú nás.“ ALE to tvrdí iba pán Havran, že kňaz Marián Kuffa IM nadáva. Prečo ho nerieši cez občiansky spor na súde?
__ MIMOCHODOM – koľko ľudí ovplyvní novinár Denníka SME, ktorý je zároveň novinárom z druhého programu RTVS? Koľko občanov SR dokáže osloviť „majster slova“ (či skôr propagandy, goebbelsovčiny, demagógie – ale aj – bravúrne ovládanie jazyka a komunikácie) Havran??? A koľko dedinský kňaz Kuffa? Otázkou je, kto môže kontrolovať kňaza Kuffu a či ho kontrolujú… Nikto nie je nedotknuteľný, ale keď už, tak všetci alebo nikto.
__ Nejde o nepomer?
__ V denníku N pán Havran tvrdí: „V tejto afére ma vyvádza z miery mnoho vecí. Prvou je, že tu máme istého katolíckeho kazateľa, ktorý sa vyjadruje mimoriadne urážlivo voči iným. Napríklad o herečke Zuzane Fialovej verejne povie, že je posadnutá, čím oznamuje, že ju ovládol diabol.“ ((Ak je pani Fialová neposadnutá, nemá sa čoho obávať a znovu je tu otázka, prečo nebola podaná žaloba na súd proti urážke na cti?))
__ ALE ALE ALE!!! Ako môže údajný-teológ o kňazovi hovoriť KAZATEĽ, keď veľmi dobre vie (na rozdiel od verejnosti), že „homília“ je iba malá časť z pôsobenia teológa – človeka, ktorý v praxi pôsobí – ktorý vysluhuje obetu zmierenia aj obetu slova aj obrady vďakyvzdania omše? Na rozdiel od protestantov je istou úlohou aj takzvaná „spoveď“ – nech už je to akokoľvek, tak priamy kontakt a priame pôsobenie na jednotlivcov v tejto rovine má ďaleko hlbší dosah na konkrétnych ľudí, než je tomu dôsledok masového média s masovým vplyvom mediálneho guru pána Havrana…
__ V denníku N pán Havran tvrdil: „…sú tu ľudia z cirkevného prostredia ((PROSTREDIE cirkevníkov? – ale prostredie ako také môže byť všeličo, ale nie cirkevné – zrejme ide o slangové čiže nespisovné vyjadrenie?)), ktorí sa celkom opustili a nemajú problém hovoriť, že homosexuálne orientovaní ľudia sú masoví vrahovia. Zástancov ideových prúdov liberalizmu a rodovej rovnosti dokonca prirovnávajú k satanovmu zlu, ktoré sa schováva za hitlerovský fašizmus.“ ((Poznámka – je rozdiel medzi homosexuálne orientovanými ľuďmi a homosexuálne konajúcimi ľuďmi – niekto môže mať orientáciu a nemusí konať – ale to je už vec hĺbky náhľadu na vec)).
__ TEOLÓG by vedel, že sa toto a takéto nerieši pamfletmi, ani urážkami. MIMOCHODOM – fašizmus bol v Taliansku, Hitler bol „vodcom“ neonacizmu v Tretej ríši – to vás v škole neučili, pán „DOKONALÝ“?! Áno, tak ako Voltaire mal 1 ideu – že – ak si máme rozumieť, mali by sme si definovať, čo myslíme pod rôznymi pojmami, inak sa nedohodneme – vari protestanti nevedia o takzvanom satanovom konaní zla? Je to síce dávna história, ale zmenou komunikácie sa samotné zlo neodstráni.
__ Michal Havran v denníku N: „Ako veriaceho človeka (((???))) sa ma však najviac dotýka ich falošný nárek, že sú perzekvovaní. Takí kresťania žijú a žili v Mezopotámii, Mosule, v Rakke pod Islamských štátom, v Bagdade a na iných miestach, rozhodne nie teraz na Slovensku. Tu si akurát niektorí z nich vyfabulovali martýrsky syndróm a vystatujú sa svojím =akože= utrpením. Keď sa ich spýtate, čo konkrétne ich uráža, dozviete sa, že otvorené obchody v nedeľu. Časť veriacich je preto aj vďaka istým kazateľom a politickým aktivistom presvedčená, že sa tu vlastne nemajú dobre, že im tu niečo hrozí. V skutočnosti tu niečo hrozí ich ideovým oponentom, na ktorých sú zrazu systematicky podávané trestné oznámenia.“ ((Teológ hovorí o ideových oponentoch? A kresťanstvo nemá základné piliere spoločné? A čo biblia ako záchyt slova božieho?))
__ Ak by ste boli teológom, vedeli by ste, ako sa na toto reaguje – ale ste vy teológom? Kto pozná definíciu, tak nemôže vás nazývať teológom, hoci máte doklad o skončenom štúdiu. Ale vy nežijete a nemyslíte a nekonáte ako teológ, takže toto nie je urážka, len konštatovanie faktu.
__ Keď novinára Havrana pani Zuzana Hanzelová vo svojej videorelácii vyzvala (od 13:48 min.), aby sa pokúsil definovať hranicu slobody prejavu, a to aj v súvislosti s už odsúdeným Tiborom Rostasom!, reagoval nechápavo až podráždene – povedal, že hranica je predsa jednoznačne daná zákonom, kým on napísal žánrový pamflet ((ak budem miliónkrát nazývať urážky pamfletom – bude to po triliónty raz naozaj pamfletom?)), Rostasov text bol antisemitský paškvil, navyše, Rostas je slabý aj nezaujímavý autor (!)…
__ Aj z iných vyjadrení pyšného novinára Michala Havrana je zjavné, že jemu nejde ani tak o „obranu slobody slova“, ale len o obranu slobody pre seba samého – a slušne platené!
__ V Denníku N sa Havran spýtal, prečo polícia SR nerieši verejné výroky Kuffu. „Neviem, že by si nejaký vyšetrovateľ z NAKA predvolal pána Kuffu, aby vysvetlil svoje urážlivé výroky voči konkrétnym skupinám občanov. Mňa si však predvolali a obvinili.“ – – – trvajte na objektívnom vyšetrovaní, pán Havran.
__ Podstatou však je, pán novinár Havran, že vy ste urážali všelikoho, smerákov, Fica, Danka, Bugára – ako keby šlo o akúsi objednávku – a je jedno, či šéfka SME alebo nejaký neznámy či známy KTOSI odkiaľsi – hlavne za dobré prachy. Treba dodať, že ste to robili bravúrne a mnohým sa to páčilo. Ale ste vnútorne s tým spokojný? Budete na to pozerať aj pri generálnej prehliadke života, keď ukončíte RAZ svoj život? Treba si prečítať Moodyho (skúmal NDE odhadom 40 až 45 tisíc prípadov klinických smrtí za viac ako 15 rokov)…
Odkaz na zdroj: https://www.postoj.sk/55176/uz-zrusme-tu-protiextremisticku-novelu
+
__ Pán Hanus, vy poznáte dôvod, znemožňujúci politickú angažovanosť kohokoľvek, čiže aj kňaza, ako úsilie o zmenu demokratického charakteru štátu?
__ Kto zmocnil, a akou mocou, odporcov kresťanov, vyzývať k obmedzovaniu ich slobody prejavu, zastrašovať kresťanov aj kňazov v boji proti presadzovaniu ideologizácie nášho štátu gender*ideológiou? Vy nesúhlasíte s tým, že každý kňaz, v zmysle pastorálnej teológie musí objasňovať démonickú podstatu každej ideológie, teda aj gender*ideológiu?
__ Pokiaľ by ste nesúhlasili, vyhodnocujúc to ako „kňazskú politickú angažovanosť“, tak Vám pridám, bolo by vhodné, ak by kňaz poukázal na súlad medzi tým „čo povedal teologicky“ a politologickým hodnotením nedemokratickej podstaty akejkoľvek ideológie, aby tak správne usmernil kresťanských politikov, „aby to presadili politicky“! Dodám ešte, ideálne to konal otec Marián Kuffa, poukazujúc navyše na vede odporujúci charakter gender ideológie, čo by mohlo povzbudiť neveriacich/hľadajúcich, konzervatívne zmýšľajúcich k odmietaniu ideologizácie SR.
__ Poslušného, pokorného kňaza Kuffu obmedzili vlastní, určite pod tlakom odporcov Boha. Všetko to, čo som naznačil o povinnosti kňazov, platí aj o nás, kresťanoch, v zmysle výzvy otca kardinála Saraha: „Západ sa stal domovom satanských ideológií proti životu a rodine a kto mlčí, je spolupáchateľom“. Vaše hodnotenie Kuffu je zavádzajúce.
+
__ Pred približne 2 rokmi som napísal článok (na blog-pravda-sk), ktorý reagoval na novinára Michala Havrana a jeho úbohý atak na kňaza Kuffu ((kto to už čítal, preskočte to alebo ste práve dočítali – sem to vkladám iba pre tých, ktorí nemali tú príležitosť, uvádzam aj LINK)):
__ Nebránim sa okamžite a verejne priznať, že toto je môj márny a »naivne virtuálny pokus« o tvoju „záchranu“, som skeptický. Skôr prejde ťava uchom ihly, ako mediálny ekvilibrista tvojho rangu do božieho kráľovstva.
__ Pred 33 rokmi som čítal o neznámom talianskom maliarovi, ktorý na jednom obraze mal znázornených ľudí pri obrovskom stole, ktorí mali končatiny zrastené s dlhými drevenými lyžicami, pred nimi boli misy s výživným jedlom od výmyslu sveta. Pod jedným obrazom bol názov „peklo“ a pod takmer rovnakým druhým obrazom bol názov „nebo“.
__ V čom bola finta?
__ Na tom, kde bol názov „peklo“, si ľudia navzájom nepomáhali, búchali sa navzájom lyžicami, vulgárne si nadávali, obviňovali sa, vrieskali na seba atď. Na obraze „nebo“ využívali zúčastnení ľudia okolo stola s bohatou ponukou svoje predĺžené lyžice k tomu, aby nasýtili druhých (kolegov?) a aj sami boli kŕmení, okrem toho zvelebovali Boha, radovali sa, bavili sa, spomínali a všeličo rôzne SPOLU vzájomne konali.
__ Áno, je mi jasné, že to môže pripomínať takmer marketingové stratégie – ako presvedčiť zákazníkov kupovať si „naše výrobky“. Samotný fakt, že pripomína – nepovažujem za najväčšiu tragédiu.
__ Oveľa väčším nebezpečenstvom môže byť trochu odlišnejší prístup k realite – napríklad – u nás je módou hovorievať, že koľko je divákov počas majstrovstiev sveta vo futbale (alebo v hokeji), toľko je „zaručených“ trénerov, jednoznačných kritikov, extrémnych „znalcov“…
__ Ale prísť na to, ako si sa dostal TY k „nálepke“ celonárodného experta na teologické alebo filozofické „otázky“ – to sa mi nepodarilo zistiť.
__ Chápal by som, keby si mal „kontrolný balík akcií“ denníka SME, prípadne by si fungoval ako dobre platený expert mediálneho domu pod vládou skrytých podnikateľov či politikov (zo zahraničia?)…
__ To by dávalo logiku.
__ Tvrdiť, že si buď „dobrovoľný pomocník diabla“ alebo „nedobrovoľný pomocník diabla“ – to sa už dnes „nenosí“, aktuálna doba je značne postmodernistická. Čo tam po tom, že napriek morbídnosti by to mohla byť „jasná správa“? („Skončili sme, jasná správa, nie je komu z okna mávať viac, jasná správa, rub, čo nemá líc“.)
__ O.K., niektoré argumenty sú vopred vyfaulované. Mimochodom, ak si, tak dobrovoľný, pretože dostávaš vysoké bonusy a nedobrovoľný to obvykle robí zadarmo, ba dokonca občas dá všetko, čo má, alebo ukradne, ak by náhodou nemal.
__ Krajniak (ignác Milan) o tebe napísal: „V slovenskom verejnom priestore už roky fungujú ľudia, ktorí si ľudovo povedané »robia z huby XXX«. Jedným z nich je, podľa mňa, Michal Havran mladší. Jeho predvídavosť a schopnosť analyzovať spoločenské javy či politiku je na úrovni podpriemerného morského koníka.“
__ Михал Гавран младший (род. 8 сентября 1973 года, Братислава, Чехословакия) словацкий теолог – „эсхатолог“, публицист, писатель, основатель и главный редактор левоцентристского портала… Учился на факультете протестантской теологии в Университете Марка Блока в Страсбурге (где жил 11 лет). Был докторантом в Практической школе высших исследований в Париже. В качестве публициста сотрудничает со словацкими газетами…
__ Kde si zobral nasledovné tvrdenie: „…keď prišiel v sukni s bábikou z Dráčika preoblečenou za nejaký pohanský totem a v parlamente to držal fašistom ako miništrant.“ (??? Fašistom? A nie neonacistom?) Tebe neprekáža, že klameš? Žiadal niekto od teba špeciálne – „Daj mi bojovný článok, kde mediálne ovraciaš nielen Mariána Kuffu, ale aj všetkých tých »pánbožkárov«“ – alebo v podobnom zmysle, hoci inými slovami?!
__ Chcela to od teba iba redakcia samozvaných znalcov „fake news” alebo hoaxov a „akože“ novinárov? Alebo niekto zo zahraničia a za „nehorázne“ peniaze?
__ „Oh my God!“
__ Je mi jasné, že mi to neprezradíš – veď diabol si hľadá vždy iba vysoko inteligentných horlivcov plus značne pyšných – aby to zlo kĺzalo „jedna radosť“… Toto nie je kresťanstvo, Michal!
__ Ako som už vyššie naznačil – v úplnej skratke jadrom kresťanstva je tá vzájomná rôznorodá, mnohovrstvová pomoc jedných pre druhých – ALE – jednoznačne nie na príkaz, nie z donútenia, nie vypočítavo, nie falošne, ale slobodne, z vnútorného pohnutia…
__ A s tým azda môžu mať niektorí ľudia menší či väčší problém. Ale to nebudem rozvádzať do podrobností (vydalo by to na samostatný článok)…
__ Kdesi som čítal, že postupnosť krokov záchrany jedinca je takzvane od jednoduchšieho po zložitejšie – voľne preložené – najprv urobí dotyčný to, čo je v jeho silách, ak vyčerpá svoje možnosti, obráti sa na blízkych alebo „kohokoľvek“, kto je nablízku a až keď niet koho, až vtedy by sa mal osloviť „Najvyšší“ – toto nie je vedecké tvrdenie, iba myšlienka, ktorá sa mi skúsenosťami aj zážitkami potvrdila. A často sa zabúda na anjelov strážnych a anjelov vo všeobecnosti (to však je tiež téma na väčší rozsah!).
__ Podvodne a klamlivo si napísal: „Kuffa používa jazyk náboženského teroru, vyjadruje sa ako al-Bagdádí, má zjavné modloslužobné praktiky, ako to ukázala príhoda s bábikou v parlamente, pretože takéto zobrazenie duchovných entít sa podobá na vieru zaostalých pohanských kmeňov z čias sťahovania národov, a nie na kresťanstvo, ktoré formovalo túto civilizáciu.“
__ Abū Bakr al-Baghdadi by sa mohol uraziť, ak by žil. Ak by si sa mu dostal pod jeho džihádistickú choromyseľnú ruku, mučil by ťa ako mu bludný Korán prikazuje a jeho démonická viera v Mohameda.
__ Tento tvoj výrok je hodný odsúdenia – minimálne v celospoločenskej občianskej rovine – jednoznačne. Odhadujem, že tí, ktorí boli za objednávkou plodiť cez teba hanobenie veriacich, sú tí istí, ktorí organizovali 20 signatárov obhajcov PROTI trestnému oznámeniu, ktoré podal Čarnogurský mladší.
__ Mt 7, 16-20: Poznáte ich po ovocí. Veď či oberajú z tŕnia hrozná alebo z bodliakov figy? 17 Tak každý dobrý strom rodí dobré ovocie, kým zlý strom rodí zlé ovocie. 18 Dobrý strom nemôže rodiť zlé ovocie a zlý strom nemôže rodiť dobré ovocie. 19 Každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, vytnú a hodia do ohňa. 20 Teda po ich ovocí ich poznáte. (Koniec citácie Mt 7, 16-20)
__ Hovorí Vám to niečo, pán Michal Havran? Aj toto je o Vás. Marian Kuffa je prostý kňaz z bezvýznamnej dedinky a neurobil nič také hrôzostrašné, čo by bolo hodné takto hnusne przniť.
__ Ty a kresťanstvo – neznášate sa? Niekto ti ublížil a ty to iba vraciaš? Prečo to robíš?
__ Nebola to bábika, ale soška „Jezuliatka“ a ty si nemal prekážky zistiť si to. Aj fotografia Kuffu z parlamentu očividne a nespochybniteľne ukazuje, o čo išlo. Tvoj hriech nie je ťažké odhaliť. Ty si namýšľaš, že si môžeš dovoliť čokoľvek. Nemôžeš. Michal – hanbi sa!
__ Tvoji „chlebodarci“ by si možno mali hľadať niekoho, kto nie je tak jasne „grobiansky“ a má cit pre kultúru, pre poetičnosť.
+
_ Antoine de Saint-Exupéry: Citadela (72. kapitola): „Ja som však v tichu svojej lásky pozoroval svojich záhradníkov a práčky. A všimol som si, že im bolo dané len málo, ale mnoho od nich bolo žiadané.
__ Ako keby na nich spočíval osud sveta.
__ Chcem, aby bol každý hliadkujúci vojak zodpovedný za celú ríšu. Aj ten, kto drží na prahu záhrady hliadku proti húseniciam.
__ Zo ženy, ktorá šije zlatý ornát, vyžaruje možno len slabé svetlo, ale tá žena zdobí svojho Boha a naproti tomu ju potom ožarujú lúče Boha krajšieho ako včera.
__ Neviem, čo iné by znamenalo vychovávať človeka, než učiť ho poznávať tváre, ktoré sú za vecami. Som tu, aby som udržiaval »posvätnosť« pri živote. Rovnako je tomu s potešením zo šachovej hry. Zachránim ich zachovaním pravidiel, ale ty by si chcel ľuďom zaobstarať otrokov, aby vyhrávali partie za nich. Milostné listy chceš dávať darom, pretože si bol svedkom, že ľudia niekedy dokázali nad milostným listom plakať. A teraz sa čuduješ, že sa ti nedarí na nikom vyroniť slzy. Nestačí dávať. Najprv si mal vybudovať toho, kto dostáva. Najprv si mal hráčov vybudovať, potom by až mal len potešenie zo šachovej hry. Najprv si mal vytvoriť túžbu po láske, potom by až vznikla láska. Najprv oltár, na ktorom by bolo možné boha prijať. Ja som stvoril ríšu v srdci hliadkujúcich vojakov tým, že od nich vyžadujem oných sto krokov po hradbách.“ (koniec citátu)
__ Na úplný záver parafrázujem myšlienku neznámeho mystika (pre súvis jeho slov s témou tohto článku):
__ „Vy si namýšľate, že vnútorná sila pochádza z individuality a oddelenosti, ale tak tomu nie je. A pritom táto lož je príčinou vojen, ba aj triedneho boja, ktorý následne vedie k vojnám. Táto lož je príčinou nepriateľstva medzi rasami, príčinou mocenských bojov, ktoré vedú k nepriateľstvu. V našom fyzickom kozme nie je nič oddelené od ničoho, dokonca ani od Boha nie je oddelený človek, ani od druhých ľudí nie je oddelený žiadny človek, túto pravdu si opakujme znova a znova. Správajme sa tak, ako by sme neboli od nikoho a od ničoho oddelení a (primerane) zachránime tento náš svet. Pochopme, že zmyslom pozemského života je spolupráca, a nie ovládanie.“
__ Kydať, zosmiešňovať, opovrhovať, obviňovať bez dôkazov a podobne – to rozhodne nie je kresťanstvo… ((V sobotu 21.7.2018 Matthew Di Mateo http://matthew1801.blog.pravda.sk/2018/07/21/havran-simplicitne-toto-je-krestanstvo/))
09:24 (pokr.) klamárom? Zavádzaš a klameš. ...
23:18 Je nedeľa dopoludnie a Aha ho, oneskorený ...
...veriacich aj neveriacich, lebo "misery ...
Ľudia sa skoro vždy dajú nachytať na hruškách... ...
Maj si pocit, aký chceš. To, čo táraš za ...
Celá debata | RSS tejto debaty